Op de flank van uw banden staat het merk, het profiel en de maat vermeld. Bijvoorbeeld : Michelin Primacy 205/55 R16 91V
- Breedt: 205
- Hooogte: 55
- Diameter: 16
- Laadindex: 91
- Snelheidsindex: V
Op de flank van uw banden staat het merk, het profiel en de maat vermeld. Bijvoorbeeld : Michelin Primacy 205/55 R16 91V
Voordat het te laat is!
De wettelijke slijtage is 1,6 mm diepte van de sculptuur. U kunt dit controleren aan de hand van de slijtage-indicator.
Houd vooral in gedachten dat de remafstanden langer worden en het risico van aquaplaning toeneemt naarmate uw banden slijten.
Wacht dus niet te lang om uw banden te vervangen. Een band is een veiligheidsorgaan!
De winterbanden (nodig onder 7°c) bieden u dankzij hun sterke lamellisering en een rubbermengsel op basis van silicium een goede grip en een goede trekkracht in alle winteromstandigheden.
De zomerbanden zullen u een betere stabiliteit, een beter geluidscomfort, een beter brandstofverbruik bieden zodra de temperaturen boven 7°c stijgen.
Een 4-seizoenbanden is een compromis tussen een zomerband en een winterband. Ze maken het overbodig om van banden te veranderen, of om een bandenpack te monteren in de winter. Hoewel ze een goede compromis bieden, kan men niet zeggen dat ze EN uitzonderlijk zijn in de zomer EN uitzonderlijk in de winter. De fabrikanten blijven hun gamma's evenwel uitbreiden en investeren in onderzoek en ontwikkeling om hun prestaties te verbeteren, ongeacht het seizoen.
Uw 4 banden zijn het enige contactvlak met het wegvlak. Bij een geleidelijke remming, of een noodremming zullen alleen uw banden het commando op de weg overbrengen dat door uw remsysteem wordt doorgegeven. Het is dus zeer belangrijk om uw banden in goede staat te houden en op de juiste druk te houden.
Er bestaan 3 types vermogensoverbrenging van uw motor:
Het is altijd zeer ingewikkeld om deze vraag met een cijfer te beantwoorden.
Er zijn veel factoren die een invloed kunnen hebben op het aantal kilometers dat uw banden kunnen afleggen:
Iedere bandenfabrikant fabriceert zijn banden op basis van een nauwkeurig bestek.
Dit zal inwerken op diverse tegenstrijdige factoren zoals:
De laadindex is de index van de maximale capaciteit die de band kan dragen zonder schade op te lopen.
De automobielconstructeurs definiëren tijdens het ontwerp, de tests en de homologaties voor elk van hun wagens de laadindex.
De eigenaar van de wagen moet deze minimale index dus respecteren.
Hij mag evenwel hogere laadindexen monteren.
De snelheidsindex van de band komt overeen met de maximale snelheidsindex die de band kan ondergaan voordat hij schade oploopt.
Net als de laadindex, wordt de snelheidsindex bepaald tijdens de homologatie van de wagen.
De eigenaar van de wagen moet deze minimale snelheidsindex dus respecteren. Het staat hem echter vrij hogere snelheidsindexen te monteren.
De breedte van de banden is de 1e serie van 3 cijfers die de afmetingen van banden bepalen.
Deze breedte wordt uitgedrukt in millimeters.
De meting gebeurt van "flank tot flank".
De 205/55 R16 bijvoorbeeld heeft een loopbandbreedte van 205 millimeter.
De hoogte van de banden is de tweede serie van 2 cijfers die de afmeting van banden bepalen .
Deze hoogte komt overeen met een percentage van de breedte van de band.
De 195/65 R15 heeft bijvoorbeeld een flankhoogte van 65% x 195 = 126,75 millimeter.
De flanken meten in dit voorbeeld dus 127 millimeter.
De velgdiameter is de 3e serie van de 2 cijfers die de bandafmeting bepalen.
De banddiameter wordt uitgedrukt in duim.
De 225/45 R17 91V heeft bijvoorbeeld een velgdiameter van 17 duim.
Om duim in centimeter om te rekenen, moet u met 2,54 vermenigvuldigen.
In ons voorbeeld is de velgafmeting dus 43,18 cm.
Om duim (inches) in centimeters te converten, moet men het aantal duim met 2,54 vermenigvuldigen.
Bijvoorbeeld, 18 duim = 45,72cm.
Hoewel de banden voor elektrische wagens niet verschillend zijn van die voor benzine- of dieselwagens, geldt als algemene regel dat ze een zeer geringe rolweerstand hebben.
Voor elektrische wagens raden we dus aan om goed op het Europese prestatielabel op de band te letten en de voorkeur te geven aan een band met een lage rolweerstand (A of B).
De autonomie van uw wagen zal dus beter zijn.
Voor de winterbanden zal de rolweerstand sterker zijn en zal het kilometeraantal voor ieder opladen dus lager zijn.
Het Europese bandenlabel is een verplichte etikettering voor alle nieuwe banden.
Het bevat 2 meetcriteria:
De rolweerstand is een formule om de hoeveelheid energie uit te drukken die de band nodig heeft om een bepaalde afstand af te leggen.
Hoe lager de rolweerstand, hoe minder energie de wagen nodig heeft om voort te bewegen.
Een decibel is een maat om een geluidshoeveelheid uit te drukken.
Tijdens het rollen maakt de band een geluid dat wordt uitgedrukt in decibel.
Hoe zwakker het niveau, hoe stiller de band.
Een band heeft een bepaalde inertie als hij vertraagt of stopt.
De wagen heeft dus een bepaalde afstand nodig om te stoppen.
Deze afstand wordt uitgedrukt in meter en varieert volgens de staat van de banden, de bekleding (droog, nat, besneeuwd...) en de snelheid.
Als de weg nat is, positioneert zich een waterfilm tussen het bitumen en de rolband van de band.
Dit vreemde element vermindert de hechting en verlengt de remafstand dus aanzienlijk.
Het is dus zeer belangrijk om uw remmen in goede staat te houden, op de juiste druk en om de de staat van de slijtage van de banden regelmatig te controleren om dit fenomeen niet te versterken.
Als de hoeveelheid water op het wegdek te groot wordt, kan de band het contact met het bitumen verliezen.
Hij is dus niet meer in contact met het wegdek.
De band bevindt zich dan op het water en heeft geen grip.
Als de band in beweging is, ontstaat een soort boegeffect voor de band dat de band belemmert om weer contact te maken met het wegdek.
De sneeuwkettingen zijn in sommige delen van Europa een verplichte uitrusting gedurende bepaalde periodes van het jaar.
Hun gebruik is echter alleen nodig op sneeuw of ijs.
Het is zeer belangrijk dat men weet hoe men sneeuwkettingen moet monteren als dat nodig is.
Op Grip500 vindt u een grote keuze met beschrijvingen en de montagehulpen voor uw sneeuwkettingen.
De juiste sneeuwkettingen kiezen, is een must voor uw veiligheid.
De sneeuwmoffen zijn gemaakt voor een zeer occasioneel gebruik.
Ze zijn gemakkelijk en snel aan te brengen, maar zijn minder efficiënt dan de sneeuwkettingen.
De sneeuwkettingen nemen op hun beurt wat plaats in en vergen wat tijd om ze te monteren, maar ze bieden betere prestaties op sneeuw en ijs.
De sneeuwkettingen zijn gedurende bepaalde maanden van het jaar verplicht op de gereglementeerde wegen.
Wij raden aan om dus altijd een paar sneeuwkettingen in goede staat in de koffer van uw wagen te bewaren.
De sneeuwkettingen moeten aangepast zijn aan de maat van uw banden.
De 4-seizoenenband is een band die ontwikkeld is om het hoofd te bieden aan temperaturen boven en onder 7°C.
Hij biedt een echte technische en technologische compromis en maakt het mogelijk om in de winter een goede grip en motriciteit te behouden en biedt ook goede prestaties in de zomer (rijcomfort, remafstanden...).
De pretatie van de 4-seizoenenbanden is de laatste jaren sterk verbeterd!
We kunnen echter niet zeggen dat het om een zomerband of om een winterband gaat, maar het is een compromis tussen de 2.
Hoewel een 4-seizoenenband sterker is dan een winterband in de zomer en zijn lamelleering en rubbermengsel hem in staat stellen zich goed te gedragen op koude wegen, heeft hij niet hetzelfde prestatievermogen als een winterband op besneeuwde wegen.
Wij raden u aan om goed na te denken over uw gebruik voordat u een band kiest.
De winterband met zijn mengsel dat sterk verrijkt is met silicium, de lamellisering die 70x hoger is dan bij een zomerband zal een optimaal weggedrag hebben bij temperaturen onder 7°C of op besneeuwde wegen.
Zijn trekkracht, zijn motriciteit, zijn grip, de waterafvoer, de remafstanden zullen u toelaten de hele winter te rijden.
Zodra de temperatuur onder 7°C is gedaald, zullen uw 4-seizoenenbanden u bekoren, zowel op natte als op droge wegen.
Uw remafstanden zullen korter zijn in vergleijking met een zomerband en uw motriciteit en de wegligging zullen eveneens beter zijn!
De 4-seizoenenband, zal u, zoals zijn naam zegt, in staat stellen een goede compromis te vinden tussen het beschikken over twee bandentreinen en zich niet zeker voelen in een periode van het jaar.
In nagenoeg alle situaties zal hij u een grote tevredenheid bieden.
Als u echter in een regelmatig benseeuwde zone woont, raden wij u aan om in de winter winterbanden te gebruiken.
Als u een grote rijder bent en u hecht veel belang aan het rijcomfort, het rijgeluid en de stabiliteit in bochten bij hoge snelheid, raden wij u aan om in de zomer een zomerband te gebruiken.
Zodra de temperaturen lager zijn dan 7°C zal de zomerband aan prestatievermogen verliezen.
Er zijn twee belangrijke factoren die dit fenomeen verklaren:
Zoals de spreekwijze zegt: "de zomerbanden zijn gemaakt voor de zomer. De winterbanden bieden zekerheid in de winter".
De winterband zal met zijn uitzonderlijke prestaties bij koude weer echter sneller slijten in de zomer:
Kom bij Grip500 alle producten voor uw auto bekijken tegen de beste prijzen.
U hebt net uw zomerbanden weer gemonteerd en vraagt zich af: "wat moet ik doen met mijn winterbanden?"
Grip500 raadt u aan deze liggend op te slaan, op een vrij donkere plaats en beschermd tegen de weersomstandigheden.
Als u geen plaats hebt, vraag dan of het montagestation in uw buurt deze dienst aanbiedt.
De zomerbanden moeten tijdens het winterseizoen op een overdekte plaats worden bewaard, zonder teveel licht (geen UV-stralen).
Als u deze niet kunt stockeren, vraag dan aan onze bandenstations of zij de dienst opslag van banden aanbieden.
Van velgen veranderen is een uitstekend middel om een stijlvol effect aan uw auto te geven, zonder van auto te veranderen!
Een velgenpack kiezen, is zeer eenvoudig:
Van bandenmaat veranderen is mogelijk als u de volgende fasen naleeft:
Het velgmateriaal is verschillend (plaatstaal of aluminium).
De aluminiumvelg is de laatste jaren sterk ontwikkeld.
Er werd veel aandacht besteed aan het design van de velg, wat uw auto een stijlvol effect geeft.
De velg in plaatstaal wordt historisch gezien sterk gewaardeerd in de winter (prijs en probleem van het zoutstrooien op de wegen) en verliest nu aan snelheid ten gevolge van de prijsdaling van de aluminiumvelgen en een betere materiaalkwaliteit dan 10 jaar geleden.
Op Grip500 leveren wij bouten bij de aankoop van uw nieuwe velgen.
Zo vermijdt u nare verrassingen bij de ontvangst van uw nieuwe velgen en kunt u deze meteen op uw auto monteren!
Zodra u uw volledige wielen vervangt, levert Grip500 u een nieuwe boutenset om te vermijden dat u uw wielen niet kunt monteren.
Zo kunt u meteen van uw banden profiteren zodra uw uw collo ontvangt.
Het kopen van banden is een investering waar u meerdere jaren gebruik van zult maken.
Daarom biedt Grip500 u een kwaliteitsgarantie tegen lekke banden. Een lekke band = een vervangende band, en dit geldt voor 1 jaar en kost slechts enkele euro's.
Het is snel geregeld... net als de vervanging van een lekke band.
De kwaliteitsgarantie tegen lekke banden is de garantie dat u nooit meer voor onaangename verrassingen komt te staan met uw banden.
Bij eventuele problemen, wordt een lekke band vervangen volgens het garantiecontract. Dit voorkomt dat u opnieuw moet investeren in nieuwe banden wanneer deze pas gekocht of slechts licht versleten zijn.
Op de flank van uw banden, na de DOT, ziet u een serie van 4 cijfers.
Deze 4 cijfers komen overeen met de week en het jaar van de fabricage van uw banden.
"0319" komt dus overeen met de derde week van het jaar 2019.
De DOT betekent "Document of Transportation".
Het gaat om een serie letters en cijfers die verwijzen naar de rijvergunning.
Een band met een DOT op zijn flanken is toegelaten en gehomologeerd om op alle wegen ter wereld te rijden. Omgekeerd mag een band die geen DOT op zijn flanken heeft, niet op de weg bollen (bijv: circuitbanden).
De laatste serie van 4 cijfers komt overeen met de week en het fabricagejaar (bijv. 0519 is een band gefabriceerd in de 5e week van het jaar 2019).
We geven de DOT van banden aan als ze meer dan 36 maanden geleden gefabriceerd zijn. Die banden worden vaak goedkoper verkocht en bieden een goede opportuniteit.
De bandenspanningscontroleventielen worden ook TPMS genoemd en zijn ventielen met een elektronisich systeem dat toelaat om de bandendruk te meten.
Deze druk is dan zichtbaar op het instrumentenbord van de wagen.
Zodra deze druk vermindert, raden wij u aan om te stoppen in een servicestation en uw banden terug op de juiste druk te brengen.
De elektrische ventielen (ook druksensoren genoemd) hoeven bij de vervanging van uw banden niet te worden vervangen.
De montagepartner zal evenwel controleren dat de elementen van dit ventiel in goede staat verkeren om voortijdige slijtage of beschadiging te vermijden.
De TPMS is de term die wordt gebruikt voor ventielen met een druksensor (ook elektronische ventielen genoemd).
Alle voor de winter gehomologeerde banden hebben een specifieke flankmarkering die toelaat om hen te identificeren.
Dit pictogram wordt "3 sneeuwvlokken" genoemd en stelt een berg voor met binnenin een sneeuwvlok.
Als u banden hiervan zijn voorzien, kunt u overal rijden waar een winteruitrusting verplicht is.
De markering M+S op de flank van uw banden staat voor de worden: Mud+Snow.
Dit betekent dat uw banden geschikt zijn om op modder en sneeuw te rijden.
Deze markering wordt vooral gebruikt op 4x4-banden en vooral op alle winterbanden of vier-seizoenenbanden.
Sinds enkele jaren gebruiken we in Europa echter ook M+S (op een winterband of een 4-seizoenenband), het pictogram van de sneeuwvlok, om aan te duiden dat een band naast M+S in de winter op sneeuw en in gladde omstandigheden kan rijden.
Het loopvlak van de band is het oppervlak in het midden van de band dat wordt afgebakend door de 2 bandflanken.
Dit loopvlak is het enige oppervlak dat in contact is met het wegdek.
Zijn zeer strategische functie zal dus zorgen voor de trekkracht, de snelheid, de stabiliteit en de richting van de band.
De diepte van zijn sculptuur moet minimaal 1,6 mm zijn.
Hoe meer de diepte van het loopvlak vermindert, hoe minder de band in staat zal zijn om het water te evacueren. De band zal dus snel last hebben van aquaplanage (ook aquaplanning genoemd).
De flanken van een band zijn de draagbanden die zich tussen de velg en het loopvlak bevinden.
De flanken hebben meerdere strategische functies:
De lamellisering van een band is strategisch om:
Silicium is een mineraal materiaal dat wordt toegevoegd aande rubbermenging van de band.
De moleculen variëren niet op basis van de temperatuurschommelingen en laten de banden toe om hun prestatievermogen te behouden, zelfs bij lage temperatuur.
Het natuurlijke of synthetische rubber verhardt niet (of minder) als silicium aanwezig is.
De band blijft dus soepel en kan blijven remmen, dempen en slipt niet.
Het zwartsel van koolstof is een pigment dat de banden een uniforme kleur geeft. De band wordt dus zwart van kleur.
Zonder het zwartsel van koolstof, zou een band meerdere kleuren hebben en zou geen uniforme kleur hebben, wat het resultaat zou zijn van de menging van meer dan 70 grondstoffen die deel uitmaken van de bandsamenstelling.
Technisch is het niet complex om groene, witte, rode banden... te fabriceren.
Alle fabrikanten houden het echter bij de zwarte kleur, want een band die in contact komt met het wegdek, wordt zeer snel vuil.
Het zwart zorgt er dus voor dat men minder kleurschommelingen ziet.
Een groene band is een benaming die wordt gebruikt om een band met een lage rolweerstand te beschrijven.
Deze banden van de nieuwe generatie zijn banden die milieuvriendelijker zijn.
Ze verbruiken immers minder energie om een grotere afstand af te leggen.
Uw brandstofverbruik zal dus lager zijn en u maakt dus een gebaar naar de planeet toe en voor uw geldbeugel.
Er zijn veel factoren die de levensduur van banden beïnvloeden:
Volgens de zegswijze "wie het meest kan, kan het minst", hebt u het recht om een (of meerdere) snelheidsindex(en) op uw banden te monteren.
We raden echter aan om hetzelfde merk, profiel, dezelfde afmeting, laadindex en snelheidsindex op dezelfde as te behouden om een evenwichtig weggedrag te waarborgen en trillingen en andere ongemakken te vermijden.
Het is echter verboden om voorbanden met een lagere snelheidsindex te monteren. Uw banden kunnen dan voortijdig (en zelfs zeer snel) slijten en u kunt zo zelfs een klapband hebben tijdens het rijden.
Er bestaat een uitzondering voor winterbanden en 4-seizoenenbanden (M+S) op voorwaarde dat de maximale snelheid van de nieuwe snelheidsindex wordt gerespecteerd.
U kunt banden met een lagere snelheidsindex monteren op voorwaarde dat:
Banden met een hogere laadindex monteren, is altijd mogelijk.
Deze maakt het mogelijk om de maximale lading die uw as kan dragen te verhogen.
Wij raden echter aan om volgende elementen op dezelfde as te behouden:
Het is strikt verboden om een band met een lagere laadindex dan de oorspronkelijke te monteren.
De automobielconstructeurs hebben bij het ontwerp van de wagen immers een maximale lading bepaald die de as kan dragen.
Het verlagen van deze laadindex komt dus neer op het nemen van grote risico's en is strikt verboden door de wegcode.
Een Run-Flat-band (of "die plat rijdt", of band "met zelfdragende flanken ", of "zerodruk") is een band met versterkte flanken die bij een lage druk het werk van het loopvlak zal compenseren.
U kunt dus tegen beperkte snelheid rijden gedurende een aantal kilometers zonder uw banden te beschadigen en zonder het risico van uw velgen te verliezen.
Alle wagens die standaard zijn uitgerust met RunFlat-banden zijn ook uitgerust met drukdetectiesystemen om u op het instrumentenbord te waarschuwen als uw banden beschadigd zijn.
U hebt dan tijd om naar uw garage of servicestation te gaan om vast te stellen waarom uw band druk verliest en kunt u uw banden weer in de correcte rijtoestand brengen.
Alle grote bandenfabrikanten hebben Runflat-banden in hun bandengamma. Ze gebruiken meerdere benamingen:
De benaming Continental SSR komt overeen met de RunFlat-band die werd ontwikkeld door het merk Continental.
De banden van bedrijfswagens (ook banden van bestelwagens genoemd) zijn versterkte banden die een zwaardere last op de as kunnen dragen.
Deze banden hebben meerdere benamingen:
Een gecoverde band is een band die een eerste leven heeft gehad en een tweede leven begint.
De versleten band op het loopvlak moet worden gecoverd, want deze voldoet niet meer voor alle functies en uw veiligheid is dus beperkt.
Het is voor deze band emt een nieuw loopvlak en gedeeltelijk herbewerkte flanken echter mogelijk nog talrijke kilometers af te leggen.
Hij gaat dus naar een specialist die uw banden zal coveren.
Een rechappeur is een industriële fabriek die de staat van banden en zijn karkas controleert en deze repareert door het versleten loopvlak en een deel van zijn flanken te vervangen door een nieuw loopvlak en nieuwe flanken.
Er bestaan meerdere grote merken die toerismebanden coveren: black star, insa turbo, heidenau.
Deze gerecyleerde band zal dus zijn tweede leven beginnen. U spaart het milieu, maar ook uw geldbeugel.
Om te weten of uw banden Runflat zijn, volstaat het de inscriptie te lezen op uw bandenvlanken en op uw technisch boekje.
Als uw wagen niet standaard met Runflat-banden is uitgerust, raden we u sterk af om bij het vervangen van uw banden Runflat-banden te monteren.
Uw chassis, uw velgen en uw volledige reitrein is dus niet ontworpen voor dit soort banden.
Wij raden u aan om bij het oorspronkelijke bandtype te blijven.
Als uw wagen dus standaard met Runflat-banden is uitgerust, raden wij u aan deze te behouden bij het vervangen van uw Runflat-banden.
Als u om bepaalde redenen echter uw Runflat-banden niet opnieuw wilt monteren, bent u verplicht om over een noodoplossing te beschikken in uw wagen van het type:
De banden hebben een natuurlijk drukverlies dat te maken heeft met:
U moet de druk van uw banden dus regelmatig controleren om deze in goede staat te houden en veilig te kunnen rijden.
De banden zijn zwart van bij hun ontwerp, want de bandenfabrikanten voegen onder de talrijke ingrediënten een molecule toe die zwartsel van koolstof wordt genoemd.
Het is de aanwezigheid van dit zwartsel dat een uniforme kleur aan de band geeft.
Technisch gezien zou het eenvoudiger zijn om rode, groene, witte of blauwe banden te fabriceren.
De band vervult een bepaalt aantal taken en heeft bepaalde verantwoordelijkheden;
Als u uw schokdempers in goede staat houdt, bevordert dit uw veiligheid en zorgt dit voor een langere levensduur van uw banden.
Als uw schokdempers hun rol niet meer vervullen, is de band verplicht om dit te compenseren en de rol over te nemen die uw schokdempers niet meer vervullen.
De bandventielen zijn eveneens in rubber (of hebben organen in rubber). Hun toestand wordt dus slechter na verloop van tijd (stralen van de zon of de maan, hygrotmetrie,...).
Wij raden u dus aan om uw ventielen te vervangen als u uw banden vervangt.
Het ventiel is een veiligheidsorgaan dat u in staat stelt om uw banden op de juiste druk te houden.
Het is zeer belangrijk om de druk van uw banden regelmatig te controleren.
Wij raden u aan om uw druk minimaal om de 3 maanden te controleren.
Een onderdruk van de band veroorzaakt een hoger brandstofverbruik, een snel verlies van controle in een noodsituatie, een vlottende richting, een risico van oververhitting en explosie van de band.
Uw bandentrein vooraan geeft de richting van de wagen aan de weg door.
Het is dus belangrijk datr uw 2 wielen goed parallel zijn om deze niet voortijdig te verslijten.
In de loop der jaren zal uw geometrie verslechten. Deze verslechtering heeft te maken met de talrijke schokken die uw banden ondergaan (stoepen, uithollingen,...)
U kunt uw geometrie controleren bij onze talrijke montagepartners.
Dankzij een goede geometrie kunt u veilig rijden en de slijtage van uw banden beperken.
De aandrijftrein van uw wagen is het geheel van onderdelen die uw wagen toelaten om zich voort te bewwegen en zich aan te passen aan de trajecten.
De aandrijftrein van een wagen bestaat bijvoorbeeld uit:
Sommige banden hebben een gekoppelde laadindex.
De 195/70R15 104/102T bijvoorbeeld betekent dat de bestelwagens een dubbele motoras hebben die een hogere lading kunnen dragen.
De 4 banden van de as kunnen dus 4x de last dragen die overeenkomt met de index 102.
Als u uw banden vervangt, kunt u uw 4 banden vervangen door nieuwe of gecoverde banden.
Als u evenwel slechts 2 banden vervangt, raden we u aan deze 2 nieuwe banden achteraan te monteren.
Dit om meerdere redenen:
Een galetteband is een noodwiel dat zich in het algemeen in de koffer van de wagen bevindt. Dit noodwiel stelt u in staat om uw weg voor te zetten als u bandenpech hebt en u een lekke band hebt.
Wij raden u aan om uw banden minimaal om de 2 maanden op te pompen (de druk aan te passen).
Een goede bandendruk stelt u in staat om: