Wat is het Europese bandenlabel?

Banden kopen is niet eenvoudig! Er kan rekening worden gehouden met een groot aantal factoren die uw keuze kunnen beïnvloeden bij het vervangen van uw banden.

Het is moeilijk om een volledige lijst op te stellen van de elementen die u zullen beïnvloeden tijdens de aankoop van uw banden. Bijgevolg sommen we hierna slechts enkele voorbeelden op:

  • Het belang van het mwerk voor u.
  • Het type wagen dat u gebruikt
  • Het rijgedrag (op een droog wegdek, op een vochtig wegdek, in rechte lijn, bij het remmen, tegen hoge snelheid, bij slijtage, de hechting, de motriciteit...)
  • Het budget dat u aan uw banden wilt besteden
  • Het seizoen waarin u de banden gebruikt

De Europese wetgever heeft dus geprobeerd om 3 belangrijke (en universele) criteria te normaliseren en te reglementeren die u kunnen helpen om klaarder te zien in de jungle van de diverse aanbieden en prestaties van banden.

De bedoeling is dat de consument en de gebruiker van banden over feitelijke elementen beschikt om de prestaties van banden te beoordelen.

Wilt u alles weten over het Europese bandenlabel?

Definitie

De Europese etikettering van banden werd in 2008 geregeld onder de norm EC 1222/2009 door de Europese commissie (SEC). Deze norm is van kracht gewortden op 1 november 2012. Hij bestaat erin om op een objectieve manier de prestaties van uw banden te meten en is gebaseerd op drie fundamentele prestatiecriteria:

  • Het milieucriterium -> gemeten aan de hand van het brandstofverbruik
  • Het veiligheidscriterium tijdens het rijden -> gemeten aan de hand van de remafstand op een nat wegdek
  • Het criterium van het gebruikscomfort -> gemeten aan de hand van de geluidsemissies.

Deze criteria zijn nauwkeurig genormeerd om te vermijden dat de prestaties schommelen afhankelijk van de gebruikte meetmachines, snelheden en de wagens die bij de tests worden gebruikt, de temperaturen en het type bekleding van het wegdek en alle andere factoren die de resultaten kunnen beïnvloeden.

De resultaten zijn gebaseerd op verklaringen van de bandenfabrikanten. De controle-instanties kunnen op nationaal niveau zijn of op het niveau van de Europese unie.

Wat is het doel van het Europese bandenlabel?

Het eerste doel van dit label is om de consument meer leesbaarheid te geven over de daadwerkelijke prestaties van de banden, waardoor marketing- en andere merkartefacten van de producten worden vermeden.

Het tweede doel is om bandenproducenten te stimuleren om banden van betere milieukwaliteit te produceren die veiliger en comfortabeler zijn voor gebruikers.

Welke banden worden beïnvloed door het Europese bandenlabel?

Alle nieuwe banden voor wagens, bestelwagens en vrachtwagens gefabriceerd sinds 01/07/2012 moeten verplicht worden onderworpen aan de tests vna het Europese bandenlabel.

Alleen motorbanden, quadsbanden, gecoverde banden, offroad banden, banden voor racewagens, banden voor noodbanden en spijkerbanden moeten wettelijk niet aan deze tests worden onderworpen. Alleen deze banden mogen dus zonder bandenlabel worden verkocht.

Hoe lees ik het Europese bandenlabel?

Het ontwerp van het label heeft als doel om aan de hand van de kleuren en de waardeschalen het prestatievermogen van een band te kunnen aflezen.

Europees bandenlabel

Achter deze pictogrammen, kleuren, beoordelingen en waardeschaal kennen weinig gebruikers uiteindelijk de betekenis van de tests en de resultaten.

Wat is de rolweerstand (ook het brandtofverbruik genoemd)?

Het brandstofverbruik van de band

De rolweerstand van een band komt overeen met de hoeveelheid energie die een band gebruikt bij de wrijving over het wegdek. We kunnen ervan uitgaan dat de rolweerstand van een band 20% tot 30% van de energie van een wagen gebruikt.

De test bestaat dus in het meten:

  • op de testbank (door de Europese unie gehomologeerde machines)
  • in identieke omstandigheden (bandenmaat, snelheid, vermogen, gewicht, temperatuur)

van het brandstofverbruik van een band bij een snelheid van 100 km/uur.

De beoordeling gebeurt aan de hand van 6 categorieën, gaande van de letter A tot de letter G.

Het verschil in beoordeling tussen 2 letters komt overeen met een brandstofverbruik van cica +/- 0,1 liter per afgelegde afstand van 100 km.

Een band die een beoordeling «A» voor zijn brandstofverbruik heeft gekregen, zal ongeveer 0,5 liter per 100 kilometer minder «verbruiken» dan een band met een beoordeling «G» bij een identiek gebruik.

Hoe wordt de hechting gemeten bij het remmen op een nat wegdek?

Remming op een nat wegdek

Het is in moeilijke omstandigheden goed dat men het veiligheidscriterium van een band kan meten. De test bestaat er dus in om op een nat wegdek bij een snelheid van 80 km/uur de afstand van een noodremming te meten.

Het aantal meters tussen het indrukken van de rem en de stilstand van de wagen wordt vervolgens gemeten en op het label vermeld.

Een wagen met een beoordeling «A» heeft een remafstand van minder dan 28 meter. De beoordelingen «D» & «G» worden niet gebruikt.

Hier ziet u een tabel met de remverschillen per categorie:

Beoordeling van de remming op een nat wegdek Remafstand Verschil in meter tussen de beoordeling en de beoordeling «A»
A 28 meter
B 31 meter +3 meter
C 35 meter +7 meter
D
E 40 meter +12 meter
F >46 meter >+18 meter
G

Als men rekening houdt met de afstand van een zebrapad (van 3 meter) betekent dit dat een wagen met een notering «A» bij een remming op een nat wegdek 6 zebrapaden voor een wagen met een notering «E» tot stilstand zal komen.

Remafstand per bandcategorie

Hoe wordt de geluidsemissie van een band gemeten?

Geluidsemissie band

De band produceert geluid tijdens het rijden. Deze geluidsemissies worden veroorzaakt door de passage van lucht tussen de band en het wegdek en de wrijving tussen het wegdek en de band.

De test bestaat erin om deze emissies op de testbank te registreren en te meten.

Het resultaat is uitgedrukt in decibels dB en wordt weergegeven door 3 geluidsbalken op het pictogram van het label.

Dit zijn de diverse geluidsemissies:

Balk weergegeven op het pictogram Geluidsemissie in dB
1 balk =<67dB
2 balken Tussen 67db en1dB
3 balken Tussen 72db en 76dB

Waar kunt u het EU-label van uw banden vinden?

Het bandenlbel moet worden geraadpleegd door de automobilisten en kopers van banden voor, tijdens en na de aankoop.

Voor de aankoop van uw banden:

Op het verkooppunt: de bandenverdeler is dus verplicht om in zijn showroom en in de opslagzone de labels zichtbaar aan te brengen. Als het label op het loopvlak van de band loskomt, moet de informatie onmiddellijk beschikbaar worden gesteld.

Op het internet: de site is verplicht op de pagina's het zoekresultaat weer te geven en op iedere productfiche de resultaten en visuals van het label voor iedere verkochte band die aan labelling onderhevig is.

De labelling is genormeerd (afmeting, gebruikte lettertype, kleurenset).

Na de aankoop van uw banden:

Op de facturen van de banden die op het internet of in de winkel worden aangekocht, moeten de afmetingen, het profiel van uw banden en de beoordeling van de 3 criteria die deel uitmaken van de tests voor het Europese bandenlabel voor uw banden worden vermeld.

Wat zijn de grenzen van het Europese bandenlabel?

De aanwezigheid van het label zorgt voor een betere leesbaarheid van de prestaties van banden. Het bandenlabel stelt de consument ook beter in staat om de diverse banden met elkaar te vergelijken.

Het label is evenwel beperkt tot 3 prestaties. Als een fabrikant nieuwe producten ontwikkelt, baseert hij zich voor het overige op 30 objectieve en subjectieve criteria zoals: remmen op een droog wegdek, remmen op sneeuw, vermijden van lage snelheid, vermijden van hoge snelheid, rijcomfort, kilometerafstand, grip op het wegdek, grip op sneeuw, ijs,...

Hoewel het label globaal een goede indicator is voor de zomerbanden en de 4-seizoenen-banden, is het minder geschikt voor de winterbanden.

Wat zijn de verschillen tussen het Europese bandenlabel en het Amerikaanse UTQG?

Het Europese label en het Amerikaéanse UTQG heben allebei als doel de consumenten te helpen om de nodige informatie te vinden. De testcriteria zijn evenwel verschillend, net als de meetmethoden.

Wij kunnen deze 2 beoordelingssystemen dus niet echt vergelijken.

Doorgaan zonder te accepteren >
Over cookies en andere tracers
Grip500banden.be (GRIP500) en zijn partners (Google, Hotjar, Microsoft) gebruiken cookies en andere tracers (webstorage) om de goede werking van de site te verzekeren, uw navigatie te vergemakkelijken, statistische metingen uit te voeren en om zijn reclamecampagnes te personaliseren. Cookies en andere tracers die op uw terminal zijn opgeslagen, kunnen persoonsgegevens bevatten. Daarom plaatsen wij geen cookies of andere tracers zonder uw vrije en geïnformeerde toestemming, met uitzondering van die welke essentieel zijn voor de werking van de site. We bewaren uw keuze 6 maanden. U kunt uw toestemming op elk moment intrekken door naar de pagina over cookies en andere tracers te gaan. U kunt ervoor kiezen om verder te surfen zonder het deponeren van cookies of andere tracers te aanvaarden. Weigering verhindert de toegang tot diensten niet GRIP500. Voor meer informatie, bezoek de cookies en andere tracers pagina.
De cookies personaliseren
LiveChat
Er heeft een vergissing plaatsgevonden. Gelieve opnieuw proberen of neem contact op in geval het probleem niet opgelost is.